28 Ocak 1920 Maddelerle Misak-ı Milli ve Önemi

 1-         Mondros imzalandığı tarihteki sınırlar milli sınırlarımızdır.  Bu sınırlar içinde vatan bölünmez bir bütündür.

2-         Mondros’tan önce işgal edilmiş olan üç bölgede ise halk oylamasına gidilecektir.

 **        Kars, Ardahan, Batum

**        Batı Trakya

**        Arapların yaşadığı bölgeler

 3-         İstanbul, Marmara ve Halife’nin güvenliğinin sağlanması şartıyla Boğazlar’dan  geçiş serbest olacaktır.

4-         Azınlıklara tanınan haklar, komşu devletlerdeki Türkler’e tanınan haklar kadar olacaktır.

5-         Siyasi, adli ve ekonomik bağımsızlığımızı kısıtlayıcı ayrıcalıkların varlığı kabul edilemez.

                (Dış borçların ödenmesi de bununla ilgilidir.)

Önemi :

 1-         Yeni kurulacak Türk devletinin Milli sınırlarını tespit etmiştir.

2-         Erzurum ve Sivas Kongresi kararlarına dayanır.

3-         Son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nce belirlenmiş, ilk TBMM tarafından gerçekleştirilmiştir.

4-         Kabul edilebilecek askeri şartları içerdiğinden bir barış programı niteliğindedir.

5-         Wilson ilkeleri esas alınmıştır.

Sonuçları :

1-         Seçimlerin yapılmasına ve meclisin çalışmalarına müdahale etmeyen itilaf devletleri, Misak-ı Milli’nin ilanını büyük bir şaşkınlık ve öfke ile karşılamışlardır.

2-         İstanbul Hükümeti’ne baskı yapmışlar, Ali Rıza Paşa istifa etmiş, Salih Paşa hükümeti kurulmuştur.

3-         İstanbul’u işgal etmişlerdir. (16 Mart 1920) Böylece Osmanlı Devleti  bir kez daha fiilen sona ermiştir.

4-         Meclis dağıtılmış, üyelerinin bir kısmı tutuklanıp sürgün edilmiştir.

5-         Mebusların bir kısmı Anadolu’ya kaçarak Milli Mücadele’nin kadro yönüyle güçlenmesini sağlamışlardır.

6-         İstanbul’un işgalini kınayan ve baskılara rağmen Milli Mücadele’ye karşı  olduğunu bildirmeyen Salih Paşa istifa etmek zorunda kalmıştır. Damat Ferit Paşa yeniden hükümeti kurmuştur.

7-         Böylece Temsil Heyeti ile İstanbul Hükümeti arasında başlayan yakınlaşma tekrar gerilimli bir hale dönmüştür.

8-         Mustafa Kemal kurtuluş hareketinin padişah ve halifenin de kurtuluşunu amaçladığını belirtmiştir.

Not : Böylece milli birlik ve bütünlüğün sağlanmasına çalışılmıştır.

9-         Anadolu’da yeni bir meclisin toplanması tartışmasız kabul edilir hale gelmiştir.

Yorum yapın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.