Sponsorlu Bağlantılar

Ek olan -ki ile bağlaç olan ki nin yazımı

Pazartesi, 19 Aralık 2011, 22:28 | Ders Notları, Dilbilgisi, Edebiyat-Dil Anlatım | 17 Yorum | 7.153 okuma
Yazar admin

* Türkçede ek olan- ki kendisinden önce gelen sözcüğe bitişik yazılır.
Sınıftaki çocuk / elindeki kitap =Sıfat yapan “-ki” eki
Elindekini masaya bıraktı.=İlgi zamiri olan “-ki” eki
* Bağlaç olan “ki” bağımsız bir sözcük olarak daima ayrı yazılır.
Soğuk su içme ki hasta olmayasın.
Bir de baktım ki kimse kalmamış.
Ben yorulmadım ki.

1. Zeynep’in defteri güzel, Kaan’ınki de güzel.

Kaan’ınkiler (hemen -ler ekini getiriyoruz, eğer kelimede anlam bozulmazsa bu ektir. Yani bu kelimedeki ki, ek olan -ki’dir. )

2. Kitabındakini de çözmelisin.

Kitabındakileri (burada da ektir.)

3. Tut ki dünyanın en güzel gözleri eşeklerdedir.

Tut kiler( Burada “tutkiler” dediğimiz zaman ortaya anlamlı bir kelime çıkmıyor. Onun için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

4. Odaya döndüğümde baktım ki gitmiş.

baktım kiler (burada baktımkiler dediğimiz zaman kelime anlamsız olduğu için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

5. Mevlânâ diyor ki:…

diyor kiler (burada “diyorkiler” dediğimiz zaman anlamsız bir kelime oluyor. Onun için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

Aşağıdaki örnekleri de siz yapınız:

Bu ezanlar ki şahadetleri dinin temeli- Yağmur yağmadı ki mantarlar ortaya çıksın. Atatürk diyor ki: … Bir şey biliyor ki konuşuyor. Ben ki hep sizin için çalıştım. Sınavı kazanabilir miyim ki… Baktım ki gitmiş. bu yılki sınav yarınki maç dünkü film bugünkü aklım masadaki kitaplar duvardaki saat evdeki hesap

Şimdi bir de istisna olarak bağlaç olduğu hâlde bitişik yazılan “ki”li sözcükler var. Onlar da iki elin parmakları kadar, ezberlemek çok kolay.

 

Örnekler:

Belki bir deniz kenarında buluşacağız…

Meğerki sen de beni sevmiyormuşsun…

Sanki bir deniz renginde gözleri…

sorubak-ki nin yazm-ek olan ki nin yazımı-ek olan ki
Etiket ,

"Ek olan -ki ile bağlaç olan ki nin yazımı" içeriği hakkında 17 Yorum yapıldı.
Bir Soru Sorabilir veya Düşünceni Bizimle Paylaşabilirsin.
(Yorumunuz Ana Sayfada Yayımlanır)

  1. mmm hyg diyor ki:

    Hic begenmedim

  2. abdullah diyor ki:

    çok güzel hemen öğrendim.ßaşka bu kadar güzel anlatan bir site yok.

  3. saqane diyor ki:

    idare eder

  4. misafir diyor ki:

    hiç güzel değil

  5. ayşenaz diyor ki:

    ben hep karıştırıyorum öğretmenimiz yol gösterdi ,ki den önce gelen cümle anlamlıyasa ayrı anlamsızsa bitişik yazılıyormuş

  6. CEMASKAS diyor ki:

    GÜZEL OLMUŞ

  7. meryem diyor ki:

    Çok iğrenç1

  8. Nick... diyor ki:

    Teşekkürler Çok Güzel

  9. gıllı diyor ki:

    iii idare eder

  10. ben diyor ki:

    idare eder saol

  11. Nick... diyor ki:

    çok kısa açıklayarak anlatmaniz lazim dı

  12. Gülbedi diyor ki:

    Ben size bilgi vereyim
    Ki eki
    Eklendiği sözcüğe bitişik yazılır
    Varlıkların yerini,zamanını belirtir
    Ek kaldırılırsa cümlenin anlamı bozulur
    Örnek;
    Salondaki mobilyalar yenilendi

  13. aslı su diyor ki:

    ay iğreç bi şey performans yapcam bu kadarcık şey mi yazcam ben iğrenç bi site

  14. çağla diyor ki:

    sorular ve cevapları diyom ne çıkıo

  15. faro diyor ki:

    Igrenc olmus

YAZ ANA SAYFADA YAYIMLAYALIM

Sponsorlu Bağlantılar

Serbest Kürsü

  • djssh: Ben ne biliyim
  • Cansu: full ve sıkıcı ama emege saglık
  • mustafa: aöl yeni başlayan 35 kredi ile mi başliyacaz hocam ve 2yıl üst kalan örgün egitim dışına cıktım bana haftalık ders saati sayısı az verdi ama ben 2yıl boşuna insan gibi...
  • anonim: ne zaman yatcak bilen varmı arkadaşlar :D
  • Sanane: Sorular cok kolay degilmi lise1 e gore ben bunadan 100 alirim keske cevaplarda olsaydida bnde dogrumu biliyorum diye bi baksaydim …
  • dsfd: 17 e
  • Ogcikoeyoske: eyw kardeş karne 5 karne 5 yo yo :D
  • elif: of aaa ben nerde sınava girceğimi bulamıyorummm :( daha ilk senem ne yapıcağım konusunda bi bilgim yok nabıcam ben nerden bakabilirim yardımcı olurmusunuzzzzzz :(
  • Hasan: Yasim 17 mesleki acik lisesine gidiyorum kredm 50 askere gitmeden once lise mezunu olurmuyum.bizde 240. Kredi lazimmis
  • mete: Numaranın sonu ne gizem ben arayayim seni kız
  • Ömer abul: Ck güzel tşK
  • merve: 10. Sınıf
  • melisa: 8. sınıfa gidiyom hepsi fuuuuulllllllllll
  • mustafa: hocam yeni aöl başlayan bedava 35kredilik ders verileceklerdir dedi ama 1.dönem 3-4 ocak 2015 sınava girmem gerekiyor orada googleden yazarmsıın soru verecen hocam...
  • Betül: EKSİKKK