Ek olan -ki ile bağlaç olan ki nin yazımı

Pazartesi, 19 Aralık 2011, 22:28 | Ders Notları, Dilbilgisi, Edebiyat-Dil Anlatım | 35 Yorum |

* Türkçede ek olan- ki kendisinden önce gelen sözcüğe bitişik yazılır.
Sınıftaki çocuk / elindeki kitap =Sıfat yapan “-ki” eki
Elindekini masaya bıraktı.=İlgi zamiri olan “-ki” eki
* Bağlaç olan “ki” bağımsız bir sözcük olarak daima ayrı yazılır.
Soğuk su içme ki hasta olmayasın.
Bir de baktım ki kimse kalmamış.
Ben yorulmadım ki.

1. Zeynep’in defteri güzel, Kaan’ınki de güzel.

Kaan’ınkiler (hemen -ler ekini getiriyoruz, eğer kelimede anlam bozulmazsa bu ektir. Yani bu kelimedeki ki, ek olan -ki’dir. )

2. Kitabındakini de çözmelisin.

Kitabındakileri (burada da ektir.)

3. Tut ki dünyanın en güzel gözleri eşeklerdedir.

Tut kiler( Burada “tutkiler” dediğimiz zaman ortaya anlamlı bir kelime çıkmıyor. Onun için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

4. Odaya döndüğümde baktım ki gitmiş.

baktım kiler (burada baktımkiler dediğimiz zaman kelime anlamsız olduğu için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

5. Mevlânâ diyor ki:…

diyor kiler (burada “diyorkiler” dediğimiz zaman anlamsız bir kelime oluyor. Onun için bu ki bağlaç olan ki’dir. Ayrı yazılır.)

Aşağıdaki örnekleri de siz yapınız:

Bu ezanlar ki şahadetleri dinin temeli- Yağmur yağmadı ki mantarlar ortaya çıksın. Atatürk diyor ki: … Bir şey biliyor ki konuşuyor. Ben ki hep sizin için çalıştım. Sınavı kazanabilir miyim ki… Baktım ki gitmiş. bu yılki sınav yarınki maç dünkü film bugünkü aklım masadaki kitaplar duvardaki saat evdeki hesap

Şimdi bir de istisna olarak bağlaç olduğu hâlde bitişik yazılan “ki”li sözcükler var. Onlar da iki elin parmakları kadar, ezberlemek çok kolay.

 

Örnekler:

Belki bir deniz kenarında buluşacağız…

Meğerki sen de beni sevmiyormuşsun…

Sanki bir deniz renginde gözleri…

sorubak-ek olan ki nin yazımı-ek olan ki ile ilgili cümleler-ek olan ki-ki nin yazm
1 vote, ortalama: 5,00 üzerinden 51 vote, ortalama: 5,00 üzerinden 51 vote, ortalama: 5,00 üzerinden 51 vote, ortalama: 5,00 üzerinden 51 vote, ortalama: 5,00 üzerinden 5 (1 oy, ortalama: 5,00 Üzerinden 5, puan)
Etiket ,

"Ek olan -ki ile bağlaç olan ki nin yazımı" içeriği hakkında 35 Yorum yapıldı.
Bir Soru Sorabilir veya Düşünceni Bizimle Paylaşabilirsin.
(Yorumunuz Ana Sayfada Yayımlanır)

  1. mmm hyg diyor ki:

    Hic begenmedim

  2. abdullah diyor ki:

    çok güzel hemen öğrendim.ßaşka bu kadar güzel anlatan bir site yok.

  3. saqane diyor ki:

    idare eder

  4. misafir diyor ki:

    hiç güzel değil

  5. ayşenaz diyor ki:

    ben hep karıştırıyorum öğretmenimiz yol gösterdi ,ki den önce gelen cümle anlamlıyasa ayrı anlamsızsa bitişik yazılıyormuş

  6. CEMASKAS diyor ki:

    GÜZEL OLMUŞ

  7. meryem diyor ki:

    Çok iğrenç1

  8. Nick... diyor ki:

    Teşekkürler Çok Güzel

  9. gıllı diyor ki:

    iii idare eder

  10. ben diyor ki:

    idare eder saol

  11. Nick... diyor ki:

    çok kısa açıklayarak anlatmaniz lazim dı

  12. Gülbedi diyor ki:

    Ben size bilgi vereyim
    Ki eki
    Eklendiği sözcüğe bitişik yazılır
    Varlıkların yerini,zamanını belirtir
    Ek kaldırılırsa cümlenin anlamı bozulur
    Örnek;
    Salondaki mobilyalar yenilendi

  13. aslı su diyor ki:

    ay iğreç bi şey performans yapcam bu kadarcık şey mi yazcam ben iğrenç bi site

  14. çağla diyor ki:

    sorular ve cevapları diyom ne çıkıo

  15. faro diyor ki:

    Igrenc olmus

  16. wolfcu diyor ki:

    işime yaramax

  17. Naughth diyor ki:

    Not bad

  18. asdasd diyor ki:

    iğrenç olmuş !!!

  19. arda. diyor ki:

    daha çok örnek verebiliriz

  20. hile diyor ki:

    sayfayı yenileyip her beğen yazısına bastığınızda beğeni yor . arka arkaya 4 defa beğendim hala kabul ediyor 5 oldu …

  21. hile diyor ki:

    kaldığım yerden devam ediyorum. sayfaya geldiğimde 62 beğeni vardı. şimdi 93 oldu. çünkü ben 31 defa beğendim.
    iyi yaptım mı

  22. Yaratık diyor ki:

    Cok Guzel cok yardımccı oldu tsk ederim

  23. ss diyor ki:

    ii

  24. Munise diyor ki:

    Bana 10 tane örnek gerekiyor

    Zaman olan ki lerden
    Yer alan ki lerden
    Zamir olan ki lerden

    Bunların hepsinden 10 tane örnek gerekiyor

  25. misafir diyor ki:

    pek sevmedim çok az ya hiç iyi değil

  26. zeynep nur diyor ki:

    ben beğendim teşekkürler

  27. egemen diyor ki:

    sağol ya çookkk güzel bir sey valla Ödevler Süper Olcak Kesin Tekrraar Teşekür Ederim

  28. ilaydakaya480 diyor ki:

    Hic begenmedim hiçbirşey anlamadım bu siteyi ıyy

YAZ ANA SAYFADA YAYIMLAYALIM

Serbest Kürsü

  • dilek: Bencede isacım
  • dilek: Çok güzel bir konu
  • irem: Ortalamam 60 tesekkur alabiliyomuyum daha sozlu notlari 3.sinavlar girilmedi ve birkac ders girilmedi sizce alirmiyim acil cevapp
  • kocahehecan: Sey neden 9-10-11 birlesik konular ben 10um 9 ve 10 dan da mi soru gelicek simdi
  • Odevvvvv: Ya odev yapsanız diyorum yani 🙂 ama siz bilirsiniz şunu söyliyim burası sevgili bulma yeri değil odev yapma yeri
  • defne: ben 2016da gırıcem 13 gun kaldı
  • mert: parası ne kadar
  • Asil Tunçer: Hicri-Rumi-Miladi çevirme yönetiminiz yanlış. Lütfen, bunu düzeltir misiniz? Hicri 1304 nasıl Miladi 1926 oluyor? Şaşkınlık içindeyim. 1889-1891 aralığında bir...
  • Ha Ha Ha: Saçma mı ?
  • Günaydın: Aynısı çıktı

4.sınıf matematik 2.dönem 1.yazılı yoklama 2015-2016

35