Sponsorlu Bağlantılar

Ek olan -de ile bağlaç olan de nin yazımı

Pazartesi, 19 Aralık 2011, 22:29 | Ders Notları, Dilbilgisi, Edebiyat-Dil Anlatım | 44 Yorum | 18.001 okuma
Yazar admin

* Türkçede ek olan -de kendisinden önce gelen sözcüğe bitişik yazılır.
Elinde mavi bir çanta vardı.
Etrafında kimse yoktu.
Ne ben senin köyünde edebilirim, ne sen benim obamda.
* Ek olan – de, bağlı olduğu sözcüğün son hecesine ünsüz benzeşmesi bakımından uyar. – de / – da ekleri -te / -ta’ya dönüşür.
Sokakta yalnız yürüyordu.
Aradıklarını bu kitapta bulabilirsin.
* Cümle içinde dahi anlamına gelen “de, da” bağlacı bağımsız bir sözcük olarak ayrı yazılır.
Gel Osman’ım, otur da yemek ye.
Zeynep akıl etti de başına bir kova su döktü.

Bağlaç olan “de/da” ayrı yazılır.

Ek olan “-de/-da” bitişik yazılır.

Hayatında seni mutlu edecek ne olmasını isterdin?  Buradaki -da bağlaç değildir.Ek olan -de / -da ekidir ve sözcüğe bitişik  yazılır.Bağlaç olan ek ise ayrı yazılıyordur.Bunu anlamanın en kısa yolu  cümlenin anlamına bakmaktır.Eğer cümleden çıkarılan -de /-da eki cümlenin  anlamını bozmuyorsa bağlaçtır.Bu ek cümleden çıkarıldığında anlam bozuluyorsa ek  olan -de/-da’ dır.

“de” yi çıkardığımızda cümlenin anlamı tamamen bozuluyorsa “ek”tir; anlam tamamen bozulmuyorsa, anlamda değişiklik oluyorsa “bağlaç” tır.

“Tüm kıyafetlerimi evde unutmuşum.” cümlesindeki “de”yi çıkardığımızda:

“Tüm kitaplarımı ev unutmuşum.” gibi anlamsız bir söz dizimi karşımıza çıkar. Dolayısıyla buradaki “de” ek olan “de”dir.

“Bu kıyafetleri ben de çok beğendim.” cümlesindeki “de”yi çıkardığımızda:

“Bu kıyafeti ben çok beğendim.” şeklinde anlamlı bir cümle ortaya çıkar. İlk cümleye göre anlamında değişiklik olmuştur; ancak cümle anlamsızlaşmamıştır. O halde bu cümledeki “de” bağlaçtır.

“DE” BAĞLACI

*Eşitlik, gibilik  anlamı katar. örnekler;
—O filmi ben de seyrettim.
—Bence Aslı da bu işten anlamıyor.

*Abartma anlamı katar. örnekler  ;
—Çocuğun okuduğu şiir de şiirdi hani.
—Aldıkları araba da araba yani.

*Küçümseme anlamı katar. örnekler ;
—Sen sınavı kazanacaksın da ben göreceğim.
—Sanki bu işten anlıyorsun da konuşuyorsun.
—Büyüyecek de adam olacak da bize  bakacak

*Sitem anlamı katar. örnekler
—Okula kadar geldin de bir selam vermedin.
—İzmir’e kadar geldin de yanıma  uğramadın.

*Şaşma,inat,sebep, korkutma anlamı katar. örnekler
—Kardeşin de mi bizimle gelecek?(Şaşma)
—Ufaklık, kalemi vermem de  vermem,diyor.(İnat)
—Ailesiyle kavga etti de evi terk etti.(Sebep)
—Dışarı çık da göreyim.

*Ama, fakat anlamında kullanılır.  örnekler
—Pansiyona kaydını yaptı da yerleşmedi.
—Bize gelmiş de fazla kalmamış.”

sorubak-bağlaç olan de-ek olan de ile ilgili cümleler-ek olan de nin yazımı
Etiket ,

"Ek olan -de ile bağlaç olan de nin yazımı" içeriği hakkında 44 Yorum yapıldı.
Bir Soru Sorabilir veya Düşünceni Bizimle Paylaşabilirsin.
(Yorumunuz Ana Sayfada Yayımlanır)

  1. furkan pala diyor ki:

    hepsini vermiş o çok güzel ama bir de örnek verse

  2. kaan diyor ki:

    çok kötüüüüüüüüüüüüüü hiç örn yok

    • LARA diyor ki:

      performans ödevim sayenizde süper oldu.helal edin:) hakkınızı birkere kaan çok örnek var.görmuyorsan ne yapalım ya

  3. kaan diyor ki:

    çok kötüüüüüüüüüüüüüü hiç örnek yok

  4. hande diyor ki:

    çokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk güzel bir site örnekler de var

  5. möjk.olş diyor ki:

    banada çok güzel geldi

  6. Bugra diyor ki:

    Allah razı olsun kardeş.

  7. misafir diyor ki:

    çok kötü örnekler çok saçma

  8. oğuz diyor ki:

    iğrenç ödevim vardı hiç yapamadım

  9. mehmet diyor ki:

    abicimi ya zaten ornekler dibinizde

  10. azranur diyor ki:

    abicimi ya zaten ornekler dibinizde

  11. ikş diyor ki:

    pehhhh aman hani ek olan denin yazımı ile ilgili örnekler

  12. belinay diyor ki:

    çok uzun yaaa hemde hiç örnek yok

  13. LARA diyor ki:

    arkadaslar birsürü örnek var.begenmıyorsanız siz aklınızdan yazın.hiç örnek yok diyenler gözlük taksınlar ya.o kadar süper bır sıte ki…. ellerınıze saglik……………….

  14. Ada ÖYKÜ diyor ki:

    bende koleje gıdıyorum …..6.sınıfımmmm hawa atmayın.doga koleji… site süper butun derslerım 100 sagolun.. goodbye :)

  15. ULTRAslan diyor ki:

    iğrençççççççççççççççç hemde çokkkkkkkkkk

  16. derin diyor ki:

    fena sayılmaz

  17. hevin diyor ki:

    çok iyi oldu

  18. emir diyor ki:

    ek olan verilmemiş

  19. mevsim azra diyor ki:

    ek olan de ler ankaraya mı gitti???????????????????????
    ,

  20. yaren diyor ki:

    aynen çok örnkler var ve türkçe ödevlerimizi yapmışda oluyoruz… :) :) :) :)

  21. batuhan diyor ki:

    çok güzel örn yok dienler gözlük taksın site harika

    bu arada sitei beğenmeyenler ayıp ediyor. :)))

  22. Yunus Emre diyor ki:

    yinede sınav için yardımı dokundu

  23. Mertcan Yılmaz diyor ki:

    aq çok sağol ödevimi yapabildim

  24. Nick... diyor ki:

    odevimi yapabildim

  25. kerem diyor ki:

    düzgün örnek verinnnnnnn lannnnnn adamın asabını bozmayın

  26. koray diyor ki:

    HIC BEGENMEDIM DUZGUN ORNEK VERIN

  27. harun diyor ki:

    Cok guzel ornekler

  28. zeynep diyor ki:

    koraya katiliyorumazcik daha duzgun yazin lutfen

YAZ ANA SAYFADA YAYIMLAYALIM

Sponsorlu Bağlantılar

Serbest Kürsü

  • yakup yayla: sınavlar 3 4 ocaktamı geçn sefr gibi değişmz dmi sınav tarihleri bide ek sınav olacakmı haberi olan varsa msj atarmı bna lutfen 0542 575 72 56
  • mustafa: evet benimde ödevime çok yaradı yapanın eline sağlık
  • Nida: Insan bir cevaplarında yazar bee
  • Semih: Beyler bayanlar lutfen 1 cevap Meslek lisesinde okuyorm yine bi meslek lisesine nakil aldiricam. Sizden istedigim 9.sinifta 2.donem Nakil Oliyormi ?? Puanim yetiyor okula...
  • enisa: ne saçma sorular
  • elif: Hukuk fakultesi ygs kac puan turunden aliniyor ygs3 diye biliyorum
  • ralacahoyuk: Muhtesem
  • Buse: ;) ;) ;) ;);););)););););)););););););) ;););)););;);)
  • Dinamo: ilk sınav 4.5 ocak tarihindemi ?
  • adnan: çok yardımcı oldu bana ben ona çok teşekkür ederim
  • derya: buneya hayatımda bu kadar kötü bir site görmedim test dedik 5. sınıf dedik bok gibi şeyler çıktı YU YU KAPANSIN BU SİTE KÖTÜ siteeeeeeeeee
  • sevda: Ben sanyranç olimpiyatında 2. Oldum verirler mi puan
  • helin: Sadece türkiye geneline girmeyi hah edenler alıyo galiba
  • berke: güzel sorular boolum
  • vildan: çok yardımcı oldu ödevim için çok sağolun