11.sınıf hadis 2.dönem 2.yazılı soruları 2013-2014

11.sınıf hadis 2.dönem 2.yazılı soruları 2013-2014
…………….ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2013 – 2014 EĞİTİM- ÖĞRETİM YILI 11. SINIFLAR HADİS DERSİ
2. DÖNEM 2.YAZILI SORULARI

ADI SOYADI: OKUL NO: SINIFI: 11.05.2014

SORULAR

1. Aşağıdaki hadis çeşitlerinden hangisi ravinin kusurundan dolayı adlandırılmış bir zayıf hadis çeşidi değildir?
a. Münker hadis
b. Mürsel hadis
c. Muallel hadis
d. Müdrec hadis
e. Mevzu hadis

2. “Zayıf bir ravinin güvenilir bir raviye veya ravilere aykırı olarak rivayet ettiği ve bu rivayetinde tek kaldığı zayıf hadis çeşidi”ne ne denir?
a. Münker hadis
b. Metruk hadis
c. Muallel hadis
d. Müdrec hadis
e. Mevzu hadis

3. Hazreti Peygamber (SAV)’e isnad edilmiş ancak Hz. Peygambere ait olmayan bütün sözlere ne denir?
a. Münker hadis
b. Metruk hadis
c. Muallel hadis
d. Müdrec hadis
e. Mevzu hadis

4. Aşağıdakilerde hangisi kudsi hadisler için söylenirse yanlış olur?
a. Lâfzen hazreti peygamber(sav)’e manen Allaha isnad edilen sözlerdir.
b. Kudsi hadislere ilahi veya Rabbani hadisler de denir.
c. Kudsi hadislere aynı zamanda ayette denir.
d. Ayetlerin bir benzerini insanlar taklid etmekten aciz oldukları gibi kudsi hadisleri de taklid edemezler.
e. Kudsi hadis de senet ve metinden oluşur.

5. Aşağıdakilerden hangisi zayıf hadisleri tanıma yollarından biri değildir?
a. Akla, sağduyuya ve tecrübeyle kazanılmış bilgilere aykırılık
b. Tarihi olaylara aykırılık
c. Güvenilir hadis kitaplarında yer almaması
d. Lâfzî ve manevi olarak rivayet edilenler
e. Birçok işinin görmesi gereken bir olayı bir kişinin rivayet etme-si

6. Aşağıdakilerden hangisi mevzu hadisleri tanıma yollarından bi-ridir?
a. Akla, sağduyuya ve tecrübeyle kazanılmış bilgilere aykırılık
b. Müslümanlar arasında ilme ilginin azalması
c. Müslüman’ın bireyselci bir hal alması
d. Hadis okullarının açılması
e. Senedinde sahabenin olmayışı

7. “Sahih ile zayıf hadis arasında yer alan ancak sahihe daha yakın olan hadis çeşidi”ne ne denir?
a. Meşhur c. Sahih
b. Aziz d. Hasen e. Zayıf

8. “Zayıf bir ravinin güvenilir bir raviye veya ravilere aykırı olarak rivayet ettiği ve bu rivayetinde tek kaldığı zayıf hadis çeşidi”ne ne denir?
a. Münker hadis d. Metruk hadis
b. Muallel hadis e. Müdrec hadis
c. Mevzu hadis

9. Hadis metninin Senedi ve tenkidi için aşağıda verilen açıklama-lardan hangisi yanlıştır?
a. Hadis metninin güvenliği hadisin senediyle sağlanır.
b. Sened, hadisi bize ulaştıran ravi zinciridir.
c. İlk hadis tenkidi ve tahlili asr- saadet dönemindedir.
d. Hadislerin tahlil ve tenkidi sahabe dönemine kadar dayanır.
e. Hadislerin ravileri ile ilgili yapılan incelemeye Sened tenkidi denir.

10. “Bir Ravinin güvenilmez olduğunu gösteren on kusur vardır. Bunlara “Metain-i Aşere” yani on suçlama nedeni denir. Bu ku-surlardan beşi Ravinin adaleti beşi de Ravinin zabtıyla ilgilidir.”
Buna göre aşağıdakilerden hangisi zabtıyla adaletiyle ilgili bir tenkid değildir?
a. Kesretu’l-Galat
b. Fartu’l-Gafle
c. Suu’l-Hıfz
d. Muhalefetu’s-Sika
e. Kizbu’r-Ravi

11. Hadis ravisinin zabt tenkidlerinden biri olan “Suu’l-Hıfz” ne demektir?
a. Ravinin rivayetinde çokça hata yapması
b. Ravinin çokça yanılgıya düşmesi
c. Ravinin gaflet göstermesi
d. Ravinin sika ravilere ters düşmesi
e. Ravinin hafızasının zayıf olması

12. Hadis ravisinin zabt tenkidlerinden biri olan “Kesretu’l-Galat” ne demektir?
a. Ravinin rivayetinde çokça hata yapması
b. Ravinin çokça yanılgıya düşmesi
c. Ravinin gaflet göstermesi
d. Ravinin sika ravilere ters düşmesi
e. Ravinin hafızasının zayıf olması

13. Hadis ravisinin adalet tenkidlerinden biri olan “İttihamu’r-Ravi” ne demektir?
a. Ravinin yalancılıkla itham edilmesi
b. Ravinin rivayetinde yalancılığı
c. Ravinin özelliklerinin bilinmemesi
d. Ravinin bidat ehlinden olması
e. Ravinin günahkâr olması

14. Hadis ravisinin zabt tenkidlerinden biri olan “Vehm” ne demek-tir?
a. Ravinin rivayetinde çokça hata yapması
b. Ravinin çokça yanılgıya düşmesi
c. Ravinin gaflet göstermesi
d. Ravinin sika ravilere ters düşmesi
e. Ravinin hafızasının zayıf olması

15. Aşağıdakilerden hangisi hadis metninin tenkidine ait konular-dan biri değildir?
a. Ravinin gaflet göstermesi d. İfadelerde tutarlılık
b. Kur’ana uygunluk e. Sahih sünnetle çelişmemesi
c. Tarihi verilere uygunluk

16. Hadislerin Kur’ana arzı hadislerin anlaşılması ve sıhhati açısın-dan çok önemlidir. Buna göre hadisleri Kur’ana göre değerlen-dirmede aşağıdakilerden hangisi ölçü olamaz.
a. Bir hadisin Kur’ani prensiplere uygunluğu olmazsa olmaz bir şarttır.
b. Kuran ve sünnetin kendi bağlamı içinde değerlendirilmesi ge-rekir.
c. Sünnet Kur’anın açıklanmış, yaşanmış halidir. Dolayısıyla sün-nettin manaca Kur’ana benzemesi gerekir.
d. Kur’an ve sünnet et ve kemik gibidir. Biri birisizeksik kalır.
e. Kur’an ilahi bir ilaç, hadisler onun prospektüsüdür.

17. “Şişmanlık, din düşmanıdır” Şişmanlık zekayı giderir” ve “Sela-met yalnız yaşamaktadır” mevzu (uydurma) hadisleri, mevzu hadisleri tanıma kriterleri açısından değerlendirdiğimizde aşa-ğıdakilerden hangisine girmektedir?
a. Akıla çelişmesi d. İfadelerde tutarlılık
b. Kur’ana uygunluk e. Sahih sünnetle çelişmesi
c. Tarihi verilere uygunluk

18. Hadis metinlerinde yer alıp anlaşılması zor olan kelime ve kav-ramların doğru anlaşılmasını konu edinen geleneksel hadis ilmi aşağıdakilerden hangisidir?
a. Garibul hadis d. Muhteliful hadis
b. Metruk hadis e. Fıkhul hadis
c. Esbab-ı vürudul hadis

19. Aşağıdakilerden hangisi vürudul hadis için söylenemez?
a. Söz ve davranışların söyleniş sebeplerinin irdeler.
b. Hadislerdeki fıkhi boyutları çıkarmaya çalışır.
c. Karşılaşılan durumlarla ilgili açıklamlara, çözümlerin sebebine vürud denir.
d. Hadisin vürud sebebini bilmemek hadisin anlaşılmasını zorlaş-tırır.
e. Suyuti esbab-ı vürud konusunda eser vermiş önemli muhad-dislerdendir.

20. Hadisler arasındaki çelişki gibi görünen sorunların çözümünde hadislere aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanmamıştır?
a. Çelişkili hadislerin birleştirme işi mümkün ise ikisi de sahih ka-bul edilir.
b. Çelişkili hadislerin birleştirme işi mümkün değilse hadislerin vürud tarihine bakılır, nesih durumuna göre değerlendirilir.
c. Hadislerin söylendiği zaman bilinmiyorsa hadisin sened ve metni incelenir.
d. Hadislerin birbirine zıtlığı izah edilemiyorsa hadis mevzu kabul edilir.
e. Hadislerin birbirine tercihi mümkün değilse, hadislerle amel edilmez, kesin bir karar verilmez.

21. Aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
a. Kuran-ı kerim hazreti peygamberi taklit etmeyi değil örnek almayı emreder.
b. Sünnete örnek taklit ile olur.
c. Örnek almak değişmektir, taklit etmek şekilselliğe bürünmek-tir.
d. Hazreti peygamberi örnek almak demek onun hal ve hareket-lerini içselleştirmek demektir.
e. Taklit ana mesajdan uzaklaştırır.

22. Hadis ve sünnetin anlaşılmasında bütünlüğün önemi için aşağı-da verilen açıklamalardan hangisi yanlıştır.
a. Her hadis kendi yapısı içinde değerlendirilmelidir.
b. Hadisin anlaşılmasında hadisin vürudu dikkate alınması hadis ilmi için olmazsa olmaz bir ölçüttür.
c. Hadisin anlaşılmasında parçaya değil bütüne bakılmalıdır.
d. Bir konu hadis açısından değerlendirildiğinde o konuyla ilgili bütün hadisler dikkate alınmalıdır.
e. Aynı konuyla ilgili çelişkili gibi gözüken hadislerin anlaşılması için aynı konudaki hadis bütünlüğüne bakılmalıdır.

23. Sünnet ve hadisin anlaşılmasında modern bilimlerin katkısı için aşağıdakilerden hangisi söylenirse yanlış olur?
a. Arap toplumunun yerel ve kültürel özelliklerini anlamak için kültürel antropolojiden yararlanılır.
b. Hadislerdeki yerlerin tesbiti için tarihe başvurulur.
c. Ekonomik ve siyasal içerikli rivayetler için ekonomi ve siyaset ilmine danışılır.
d. Hadislerdeki sağlık kavramları için tıp ilmine başvurulması ge-rekir.
e. Muğlâk kavramlar için filolojiye başvurulması gerekir.

24. Hadiste yerellik ve evrensellik için aşağıda verilen örnekler-den hangisi yanlıştır?
a. Damak tadı yerel, yemek yeme adabı evrensel içerik taşır.
b. Hazreti peygamberin ağız ve diş sağlığı için tavsiyeleri evren-sel, ağız ve diş temizliğindeki malzeme yerellik özelliğini taşır.
c. Ramazan ayında oruç tutmak evrensel İslami bir özellik taşır-ken, ramazan ayındaki etkinlikler yerel farklılık gösterebilir.
d. Hazreti peygamberin “doğru olunuz, doğruluğa yöneltiniz” gi-bi mesajları evrensel, doğruluğun anlatılma biçimi yerel özel-lik taşır.
e. İbadet evrensel İslami özellik taşırken, ahlak yerel özellik taşır.

25. Sünnet ve hadisin anlaşılmasında modern bilimlerin katkısı için aşağıdakilerden hangisi söylenirse yanlış olur?
a. Hadis ve sünnet kültürünün doğru bir şekilde anlaşılması için sosyal ve beşeri bilimlerden yararlanılır.
b. Hadislere geçen İslam öncesi kültürlerin tesbiti için dinler tari-hinden yararlanılır.
c. Hadislerin tarihsel bağlamını öğrenmek için siyere başvurulur.
d. Hadislerdeki fıkhi kavramların tesbiti için kelama başvurulur.
e. Hadislerde adı geçen yerlerin tesbiti için coğrafyadan yararla-nılır.

Allah hepinize zihin açıklığı versin…
İHL Meslek Dersleri Öğretmeni

Yorum yapın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.