2019 LGS de fen sorusu hatalı mı? Değil mi?

2019 LGS de fen sorusu hatalı mı? Değil mi?
04-06-2019
2019 LGS de fen sorusu hatalı mı? Değil mi?

2019 LGSde ‘fen sorusu hatalı tartışması. 2019Liseye Geçiş Sınavı(LGS) cevap anahtarı ile soru kitapçıklarının yayımlanmasının ardından fen bilimleri testindeki bir soru ile ilgili tartışma da başladı. Veliler de bazı öğretmenler de fen bilimleri testinde 9ncu soru olarak yer alan sorunun yanıtı ile ilgili iki farklı şık üzerinde tartışma sürüyor.

LGSDE ‘FEN SORUSU HATALI TARTIŞMASI

Milli EğitimBakanlığı (MEB) tarafından sınavla öğrenci alan liselere yerleştirme için yapılan ve 1 milyondan fazla öğrencinin katıldığı LGS tamamlandı ama hatalı soru tartışması başladı.

Veliler ve bazı öğretmenler sorunun hatalı olduğunu söyleyerek, şu dilekçeyi hazırladı:

NEDEN HATALI DİYORLAR?

Çocuğumuz Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokul Fen Bilimleri 8. Sınıf Ders Kitabından söz konusu bu sınava hazırlanmıştır. Söz konusu belirtmiş olduğumuz bu ders kitabının 209. sayfadaki bu konuda açıklamalara yer verilmiştir.

Buna Sayısal Bölüm (A) Kitapçığı Fen Bilimleri Genç bir girişimci olan Ali... şeklinde başlayan (9).Sorunun cevabı (c) olarak yayınlanmış olması bir hata olarak kabul edilmelidir. Zira sorunun cevabı, yukarıda belirttiğimiz Ders Kitabına göre (b) şıkkı olan zıt yüklü cisimlerin birbirini çekmesi şeklinde olmalıydı.

Çünkü Ders Kitabının 209. Sayfasında otomotiv ve beyaz eşya sanayisinde de cisimler boyanırken elektriklenmeden faydalanılır. Yüzeyler sprey boya kullanılarak boyanır. Spreyler, içindeki boyayı elektrik yüküyle yüklerler. Yüklü boya ile zemin arasında oluşan çekim kuvveti sayesinde yüzey boyanır

Açıklamasına yer verildiği görülmektedir.

Söz konusu açıklamaya göre, soru cevabının (c) şıkkı değil, (b) şıkkı olması gerekmektedir.

Söz konusu ders kitabı, milli eğitim bakanlığı, talim ve terbiye kurulu Başkanlığının 28.5.2018 tarih ve 78 sayılı (Ekli listenin 154. sırasında) Kurul kararıyla 2018-2019 öğretim yılından İtibaren beş yıl süreyle ders kitabı olarak kabul edilmiştir.

Bu nedenle herhangi bir hak kaybına mahal verilmemesi ve yanlış sonuca gidilmemesi bakımından itirazımızın dikkate alınarak belirttiğimiz sorunun cevabının (b) şıkkı olarak kabul edilmesini;

Aksi takdirde sorunun yanlış veya belirsiz olduğunun tespiti ile bu sorunun iptal edilmesine karar verilmesini talep ediyoruz.

MEB'E NE DİYECEK?

Milli Eğitim Bakanlığı'nın ise bu tartışmalara son verecek açıklamayı yapması gerekiyor. Veliler ise itiraz dilekçelerini bakanlığa ulaştırmak üzere hazırladı.

SORU YA DA CEVAP ANAHTARI HATALI OLURSA NE OLUYOR?

  • Cevap anahtarında hata olursa soru/sorular iptal edilmeyecek, hatalı olan soru/soruların doğru seçenekleri dikkate alınmak suretiyle değerlendirmeye bu soru/sorular dâhil edilecektir.
  • Değerlendirme sırasında hatalı soru/sorular çıkması durumunda sınavlarda iptaline karar verilen sorular değerlendirme dışı bırakılarak geçerli soruların puan değerinin yeniden saptanması suretiyle puanlama yapılır hükmü gereğince değerlendirme yapılacaktır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı soruları, cevap anahtarlarını sitesinde yayımladıktan sonra;

SINAV İTİRAZLARI NASIL YAPILIYOR?

  • En geç 5 işgünü içinde
  • Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü sitesindeki sınav itiraz bölümüne,
  • Elektronik olarak,
  • 20 TL yatırılarak.

NASIL DAVA AÇILIYOR?

  • Sonuçların yayımlanmasından itibaren 10 gün içinde dava açılabilir.

Pervin Kaplan

Toplam 28 yorum yapıldı.
    yorum Google Kullanıcısı
    2019-06-24 01:12:49
    Eda Hoca´ nın dediğine katılıyorum.Her ne olursa olsun boya ve beyaz eşyanın metal yüzeyindeki yükler birbirini çeker ister yüksüz-yüklü ister zıt yüklü olsun.1. paragrafta boyadaki yüksüz tanecikler birbiri ile etkileşime girmez ve iyi dağılmaz ama 2. paragraftaki boyada ise aynı yükler birbirini iter ve iyi dağılır yani zıt yüklerin birbirini çekmesi ile açıklanamaz çünkü yüklü cisimler nötr cisimleri de çeker yani B şıkkı cevap değil .En başta belirttiğim gibi gibi boyanın yükü ve beyaz eşyanın metal yüzündeki yük nötr-nötr olmadığı sürece birbirini çeker bu yüzden aynı yüklü cisimlerin birbirini itmesi ile açıklanabilir yani cevap C şıkkı.
    yorum EDA HOCA
    2019-06-20 17:17:59
    MEB İN CEVABI KESİNLİKLE DOĞRU YANİ C SORUYU İYİ YORUMLAYAMAYAN ARKADAŞLAR VAR MAALESEF
    yorum Ahmet
    2019-06-15 13:37:17
    Bu soruda birbirini çekmesinden bahsetmiyo eşit dağılmasından bahsediyor yani zıt yüklü cisimler birbirini iter ve boya her yuzeye esit dagilir
    yorum evren
    2019-06-15 00:35:40
    Size teknik bilimsel açıklama yapmayacagım, yine işin uzmanlarının ve otomotiv endüstrisin boyama Arge uzmanlarının açıklamalarından da söz etmeyecegim, B şıkkı olmasaydı C şıkkının anlamından söz edilemez. Birileri dişi deveyi erkek diye yutturuyor ne hale geldik...?
    yorum evren
    2019-06-14 22:58:47
    boyanın yüzeye tutunmaması halinde soruda amaçlanan sonuç hiç bir şekilde gerçekleşemez ve bundan dolayı herhangi bir dağılımdan da söz edilemez, bu nedenle doğru cevap B şıkkıdır.
    yorum Aaaa
    2019-06-14 22:38:00
    Evet bu kadar ogrencinin gorusunu ciddiye bile almadiklarinin gostergesi bu cevap. Sayin bakanimiz acaba kendine sosyal medyadan gelen mesajlari gormuyormu yoksa gormezdenmi geliyor
    yorum MERT
    2019-06-14 15:45:11
    MEB e soru ile ilgili yaptığımız itiraza aynı cevap bize de geldi ne yazık ki. Ancak burada MEB´in açıklayamadığı konu bizler soru yanlış demiyoruz, cevaplarda hata var, verilen her iki cevap şıkkı da geçerli kabul edilmeli diyoruz. Çünkü MEB tarafından hazırlanan ders kitabı ve EBA sitesindeki videoda da zıt kutupların birbirini çekmesi ile beyazeşya yüzeylerinin boyandığı anlatılan müfredat ile LGS sınavında bu cevabı içeren şıkkın yanlış olarak değerlendirilmesi çelişkilidir.
    yorum Alper
    2019-06-14 15:17:24
    MEB resmi başvurumuza saçma sapan bir dönüş yaptı. Cimer´e şikayet ettik. Anlaşılan MEB henüz Sn. Cumhurbaşkanının istediği seviyede talepler ile ilgilenmiyor. Birkaç aile avukat ile görüştük. Fen bilimleri komisyonunu mahkemeye veriyoruz. Süre kısa olduğu için sonuç alınıp alınamayabilir. En azından Cumhurbaşkanlığı ve mahkemeler nezdinde bu komisyon üyelerinin kararları ve belki şahısları incelenebilir. Bu kadar itiraz varsa en azından gerekçeleri ile açıklama yapmalarını halkın taleplerini ciddiye almalarını beklerdik. Mahkemede görüşmek üzere.
    yorum Lgs arkadasi
    2019-06-13 20:57:59
    Cevabın B olduğunu söyleyenler açıklama yapabilirmi lütfen.
    yorum Bukadar kolaymi
    2019-06-13 19:55:24
    Meb sinav itirazimiz icin basitce hayir soru dogru demis lutfen imza toplayarak fen bilimleri komisyonunu mahkemeye verelim ustelik herkese bugune kadar binlerce mesaj yagmasina ragmen aciklama yapmayarak itiraz icin 20 tl yatirttilar paralar birikince acillama yapiyorlar
    yorum mehmet coşkun
    2019-06-13 16:45:55
    örnek sorularda dahi benzer sor vardı doğru cevap B dir.
    yorum Lgs arkadasi
    2019-06-13 15:09:26
    Genç bir girişimci olan Ali...” şeklinde başlayan (9).Soruda boyanın neden yüzeye yapıştığını sormuyor. neden düzgün dağıldığını soruyor paragrafın ilk kısmını okuyunca insana B gibi geliyor ama devamını okuyunca C olduğu açıkça çıkıyor.
    yorum Cevap C
    2019-06-12 19:57:13
    Net C. Her iki denemede de boyayla yüzey birbirini zaten çekecek. Buradaki asıl olay boyanın düzgün dağılabilmesi için boya taneciklerinin birbirini itmesi.Böylece boya her tarafa eşit dağılacak.
    yorum Eda Üşümez
    2019-06-12 14:14:29
    Soru hatalı değildir. Cevap çok açık B´dir. İmza Hacettepe mezunu
    yorum izmirli
    2019-06-12 10:53:28
    bakıyorumda bir sürü fen öğretmeni veya bu konuda ihtisas yapmış fen bilimciler bile soru hakkında ayrı fikirdeler ve tek cevap olması gereken soruda hem fikir olunamazken hala MEB dan konuyla ilgili bir bilgi veya açıklama gelmiyor. Umarım en kısa sürede konu hakkında bir açıklama yapılır. Çocukların bu yaşta bu kadar sıkıntı çekmemesi için en hayırlısı bence iki cevabında bi şekilde doğru kabul edilmesi en uygunu olur sanırım.
    yorum yinizz
    2019-06-11 15:50:53
    https://www.change.org/p/ziya-sel%C3%A7uk-lgs-deki-fen-sorusu-hatalidir-ziyaselcuk?use_react=false
    yorum hakanadana
    2019-06-11 12:54:32
    Sadece yüzeyin nötr boyanın yüklü olması durumunda itme olayı düşünülebilir. Bu soruda her iki durum için çekme, özellikle ikinci durum için kesinlikle çekme ön plandadır. Yayılma olayı çekim gücünün kuvvetli olması durumunda da gerçekleşir. Haksızlık olmaması için sorunun değerlendirme dışı bırakılması en doğrusu olacaktır.
    yorum Ezberci sinav
    2019-06-11 10:20:09
    Sinav sorularinin ornek sorulara benzer ve ozellikle matematik ve turkce sorularinin kolay sorulmasi yine fende net olmayan sorularin sorulmasi sinavda ful cekecek birsuru ogrencinin bulunmasina neden olmustur. Cocuklari ezberden uzaklastiralim derken matematikte orta duzey ogrencinin yapabilecegi sorular soruldugunda gercekten iyi ogrencinin ufak bir dikkatsizligi diger orts duzey ogrencilerle ayni sonuclari slmssina sebep olmustur. Ben ornek dorularin yayinlanmasini ve buna benzer sorularin sorulmasinin ogrencileri kaliplari ezberlemeye yonelttigini dusunuyorum. Iyi okullara ezberci ogrenci yerine gercekten zeki ve zekasini kullsnabilen ogrenvilerin gelmedi daha adalatli olacaktir. Ozel okullar bursluluk sinavlarinda sureyi kisa tutup zorlayici sorular sorarak gercek manada iyi ogrenvileri okullarina alirken fen liselerine ezberrci cocuklarin yerlesmesi bu okullarin kalitedini dusurmektedir
    yorum Alper
    2019-06-10 15:15:05
    Bilimsel olarak araştırın. Fizik,mühendisliği veya parçacık teoremi okuyanlara sorarsanız cevap kesinlikle B.
    Eğer MEB bir şekilde C şeklinde kazanım verdiyse hatadır, çocukları mağdur etmemek gerekir. Bu durumda C de doğru kabul edilebilir.
    yorum zernişan bayburt
    2019-06-10 12:15:37
    bence de cevap B şıkkı.çünkü sorunun kökünde yapılan 2.deneye göre diyor,yani 2.deneyde oluşan durumun nedeni soruluyor.2.deneyde negatif yüklü yüzeye pozitif yükle müdahale ediliyor ve boya dağılıyor.bu durum ,zıt yüklerin birbirini çekmesiyle oluşur.
    yorum yabancı
    2019-06-10 10:48:20
    cevap c dir düzgün dağılmasının sebebi aynı yüklerin birbirini itmesidir ilkte nötr nötre etki etmediği için düzgün dağılmamıştır .2. sinde ise aynı yük birbirini iterek düzgün dağılmıştır
    yorum Hatalı soru mağdurlarıyız
    2019-06-10 09:58:35
    Alperen Tupurtu adlı arkadaş için söylüyorum: Bize öğretilen bilgilere bakacak olursak doğada yüksüz madde yoktur. Nötr maddeler yüksüz değildir.
    yorum SORU
    2019-06-10 02:39:25
    Başka soru yokmuymuş havuzda? Fizik profesörleri bile ikiye ayrılmış durumda... Yüzümüze bulaştırmayız herhalde...
    yorum Atilla kasap
    2019-06-09 11:55:30
    Tartışmasız "c" yapamayanlar kabullensin lütfen zaten düzgün dagılması aynı yüklerin itmesiyle olur ; ama boyanın yapısması zıt yüklü olması sebebiyle
    yorum Hacı
    2019-06-08 15:45:00
    O zaman cevap B oluyor.
    yorum O soru hatalı
    2019-06-08 13:09:28
    Bi kere yüzey( - )boya (+) olduğu için birbirini çekecek. Başka cevap olamaz.
    yorum mehmethan bürün
    2019-06-06 23:29:41
    bu soruda bize 2. deneye göre deniyor o yüzden b şıkkı olması lazım ayrıca c şıkkındaki bilgi hiçbir kazanımda bulunmamakta.
    yorum Alperen Tupurtu
    2019-06-05 20:35:36
    Katılmıyorum. Bu soruda ilk denemede boya tanecikleri yüksüz. Yüksüz oldukları için boya düzgün dağılmıyor. Çünkü tanecikler birbirlerine etki etmiyor. İkinci denemede ise boya taneciklerini + yüklüyor. Boya tanecikleri aynı yüklü oldukları için birbirlerini itiyor ve bu yüzden yüzeye düzgün dağılıyor. Zıt yüklü cisimlerin birbirini çekmesi sadece boyanın zemine yapışması ile alakalı. Boyanın düzgün dağılması ile alakalı değil. Dolayısıyla sorunun cevabı C şıkkı oluyor.
resim

GÜNCEL SORULAR VE CEVAPLAR

Sürekli güncellenen içeriği ile kendini daima yeni tutabilen sınav siteniz sorubak.com
resim

EN GÜNCEL EĞİTİM HABERLERİ

Eğitim alanında ki en güncel haberlere anında erişim sağlayabilirsiniz.
resim

KULLANICI DOSTU ARAYÜZ

Web sitemizde yer alan içeriklere kolay ulaşabilmeniz için arayüzü özenle tasarladık.
resim

GÜNCEL SORULAR VE CEVAPLAR

Sorubak.com olarak tüm sınavlar hakkında detaylı bilgileri web sitemize özenle ekliyoruz.