11.sınıf felsefe 1.dönem 2.yazılı soruları 2015-2016

1. Felsefe, kendilerine “Ben kimim?” sorusunu soran ve var
Olan şeylerin anlamıyla derinden ilgilenen insanların
Uğraştıkları bir etkinliktir.
Bu belirlemeye göre, felsefe yapmak hangi özelliğe
Sahip olmayı gerektirir?
A) Hoşgörülü olma
B) Azimli olma
C) Bilinmeyene ilişkin merak duyma
D) Felsefe tarihinin bilgisine sahip olma
E) Objektif olma
2- • Güneşin sıcaklığı yaklaşık 6 bin °C’dir.
• Bugün havada yağmur kokusu var.
• Tanrı, güneşi insanları ısıtsın diye yarattı.
Bu veriler, sırasıyla aşağıdaki bilgi türlerinden hangisinin
Kapsamında yer alır?
A) Bilimsel bilgi, gündelik bilgi, dinî bilgi
B) Gündelik bilgi, bilimsel bilgi, dinî bilgi
C) Dinî bilgi, bilimsel bilgi, felsefi bilgi
D) Bilimsel bilgi, dinî bilgi, gündelik bilgi
E) Dinî bilgi, bilimsel bilgi, gündelik bilgi
3-Filozof anlamadığı pek çok şey olduğunu kabul eden kişidir.
Bu durum onu huzursuz eder. Ancak bu bakımdan, bilmediği
Şeyleri biliyormuş gibi yapıp övünen insanlardan
çok daha akıllıdır. “Tek bir şey biliyorum, o da hiçbir şey
Bilmediğim” diyen Sokrates bu açıdan çok önemlidir. Çünkü
Filozoflar arasında dahi bunu açık açık söyleme cesaretine
Sahip çok az insan vardır.
Bu parçada filozoflarla ilgili aşağıdaki yargılardan
hangisi vurgulanmak istenmiştir?
A) Filozoflar, bilim hakkında hiçbir şey bilmeyen kişilerdir.
B) Filozoflar, bilgileriyle övünen kişilerdir.
C) Filozoflar, yaşama ilişkin her şeyi bilen kişilerdir.
D) Filozoflar, bir şey bilmedikleri varsayımından hareketle
bilgiye ulaşmaya çabalarlar.
E) Filozoflar, hiçbir şey bilmediklerini kabul edip şikâyet
eden kişilerdir.

4-“Kralın Yeni Giysileri” adlı bir masal vardır. Bu masalda,
Kralın üstünde hiçbir şey olmadığı hâlde beraberindekiler
ve halk, giysi varmış gibi davranır. Çünkü elbiseyi görmemek
Aptallıkla eş değer tutulmuştur. Birden bire bir çocuk
kralın çıplak olduğunu haykırır. Cesur bir çocuktur bu, filozoflar
da, biz insanların ne kadar az şey bildiğimizi söyleyecek
kadar cesurdurlar. İşte bu yüzden; hayret etme,
Toplum yargılarından sıyrılabilme bakımından filozoflar ile
Çocuklar benzerlik gösterirler.
Bu parçada, filozofun hangi özelliği vurgulanmıştır?
A) Toplum değerlerine uygun söylemlerde bulunma
B) İnandığı doğrular uğruna toplumla ters düşmeyi göze
alma
C) Davranışlarında çocuksu olup vurdumduymaz olma
D) Her yerde topluma karşı çıkmayı görev sayma
E) Toplumu kendi istemleri doğrultusunda haklı görme
5-Aşağıdakilerden hangisi, bilimsel bilgi ile felsefi bilgi
Arasındaki farklılıklardan değildir?
A) Nesnel olma – öznel olma
B) Tutarlı olma – tutarsız olma
C) Varlığı bölerek ele alma – varlığı bütün olarak ele alma
D) Genel geçer sonuçlara ulaşma – kişilere göre değişen
sonuçlara ulaşma
E) Birikimli olarak ilerleme – yığılma; ancak ilerlememe
6-Yok nedir bilir misin, yok yoktur aslında
Var nedir bilir misin, var yoktur aslında
Yaşananlar belki de varla yok arasında
Hayale tutunmuş gidiyoruz aslında
Oğuzkan Bölükbaşı’na ait bu dörtlük bilgi kuramıyla
İlgili aşağıdaki yaklaşımlardan hangisine uymaktadır?

A) Entüisyonizm B) Empirizm

C) Pragmatizm D) Septisizm
E) Rasyonalizm
7-Akıl ve ona dayanan bilim, esas olarak dilden ve kavramlardan
Yararlanır. Bundan dolayı bu bilgi dolaylıdır, varlığı
Parçalara ayırır ve dondurur. Ancak gerçeklik somut, hareketli
ve bir bütündür. Gerçeğin bilgisine ancak doğrudan bir
Kavrayışla, içgörüyle ulaşılabilir.
Bergson, bu parçadaki görüşüyle aşağıdaki akımlardan
Hangisini temsil eder?
A) Entüisyonizmi B) Pragmatizmi
C) Pozitivizmi D) Kritisizmi
E) Fenomenolojiyi
8-I. Metafizik reddedilmelidir.
II. En güvenilir bilgi, bilimsel bilgidir.
III. Olaylar, olayların dışındaki nedenlerle değil, olaylarla
Açıklanmalıdır.
Numaralanmış bilgiler aşağıdaki felsefi akımlardan
Hangisine aittir?
A) Pragmatizm B) Entüisyonizm
C) Septisizm D) Kritisizm
E) Pozitivizm
9-Aşağıdakilerden hangisi, varlık felsefesinin temel
Problemleri arasında yer almaz?
A) Varlık var mıdır?
B) Varlığın türleri nelerdir?
C) Varlık dinamik midir, statik midir?
D) Varlık hakkında edindiğimiz bilgiler doğru mudur?
E) Varlığın bir ereği var mıdır?
10-Varlık, insan bilincinin dışında, ondan bağımsız olabileceği
gibi, insan bilincinin içinde, ona bağımlı da olabilir. Birincisine
“gerçek varlık”, ikincisine ise “ideal (düşünsel) varlık”
denir.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisi gerçek varlığa örnek
gösterilemez?
A) Erik ağacı B) sayısı
C) Toprak D) Masa
E) Güneş
11-Gorgias; varlığı, bilgiyi ve anlatmayı yok sayar. Varlık felsefesinin
İlk sorusu olan “Gerçekten bir şey var mıdır?”
Sorusunu olumsuz olarak yanıtlar.
Gorgias bu görüşüyle aşağıdaki akımlardan hangisini
Savunmaktadır?
A) Realizmi B) İdealizmi
C) Materyalizmi D) Düalizmi
E) Nihilizmi
12-Felsefe, bizi evetlediğimiz her şey ya da çıkardığımız her
Sonuç için dayanak ve gerekçeler göstermeye zorlar.” diyen
Bir filozof, felsefi etkinliğin hangi işlevini vurgulamaktadır?
A) Açıklama B) Anlama C) Çözümleme
D) Birleştirme E) Temellendirme
13-Pragmatist düşünürler, dinin teorik olarak sorgulanması
Yerine dinin işlevleri ile ilgilenirler. İbadet etmek kişiyi
Mutlu ediyorsa, pratik yaşamında işe yarıyor demektir ve
bu doğru bilgidir.
Buna göre pragmatizm, aşağıdakilerden hangisini
Doğru bilginin ölçütü olarak kabul eder?
A) Akla dayanmayı
B) Duyu verilerini
C) Sezgiye dayanmayı
D) Uygulamada işe yaramayı
E) Akıl ve deneyin birlikteliğini
14-Ben olmayınca bu güller, bu serviler yok
Güzel gözler, tatlı diller yok
Sabahlar, akşamlar, sevinçler, tasalar yok
Ben düşündükçe var dünya, ben yoksam o da yok
Bu dörtlük, varlık felsefesinde öne sürülen aşağıdaki görüşlerden hangisini
desteklemektedir?
A) Dış dünya bireyden bağımsız olarak vardır.
B) “Varlık”ın varlığı onu düşünen bireye bağlıdır.
C) Bazı şeylerin varlığı somuttur.
D) Soyut varlıklar düşünebilir varlıklardır.
E) Sevgi her şeyi var kılar.
15-Kalıcı şeyler varmış sanısına kapılmak, değişmenin kuralsız
değil de, belli bir düzene, belli bir ölçüye ve yasaya
göre olması yüzündendir diyen düşünür, evrene egemen
olan bu yasayı düzen ve akıl (logos) olarak açıklar.
Bu parçadaki görüş, varlığın ne olduğu problemine
Verilen, aşağıdaki yanıtlardan hangisine uygundur?
A) Varlık maddedir.
B) Varlık ideadır.
C) Varlık oluştur.
D) Varlık hem madde hem de düşüncedir.
E) Varlık fenomendir.
16-İlk Çağ doğa filozoflarından Demokritos, varlığın ana
Maddesini “atom” olarak görür. Ona göre, atomlar birbirleri
ile çarpışarak varlıkları oluşturur. Atomlar ruhsal bir
Güç tarafından yaratılmadığı gibi hareketleri de mekaniktir.
Evren, mekanik zorunluluğun sonucudur.
Demokritos’un görüşleri aşağıdaki yargılardan hangisiyle
Tutarlıdır?
A) Evren, evrensel ruhun ürünüdür.
B) Atomu yaratan evrensel düşüncedir.
C) Her şey bilinçli bir varlığın ürünüdür.
D) Evren, rastlantı sonucu değildir.
E) Atomun hareketleri düşünsel gücün iradesine bağlıdır
17-Herakleitos varlığın oluşumunu karşıtların birliği ile açıklamıştır.
Herakleitos’un felsefi görüşlerini açıklamada kullandığı
Örnekler, her insanın yaşamında gözlemleyebileceği
Türdendir. Örneğin, kim soğukla sıcağın karşıtlığını
Bilmez ki? Ya da “yokuş yukarı” olan yolla “yokuş aşağı”
Olan yolun aynı yol olduğunu. Ancak diyalektik düşünüşün
Temeli Herakleitos’un kavramlaştırarak düzenlediği
Bilgilere dayandırılır.
Buna göre, filozof, aşağıdaki özelliklerden hangisi ile
diğer insanlardan ayrılır?
A) Olup bitenleri merakla izleme
B) Çözümlenmemiş problemlerle uğraşma
C) Kavramlara dayalı sistemli düşünme
D) Duyusal bilgi edinme
E) Öznellikten kaçınmama
18-Doğru bilgiyi özneden hareketle, özün bilinmesi olarak
gören felsefi akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Empirizm B) Kritisizm
C) Pragmatizm D) Fenomenoloji
E) Entüisyonizm
19-ilk Çağ doğa filozoflarından Herakleitos’a göre; “Çok şey
Bilmek akıllı olmayı öğretmez.”, “Yetkin bir kişi ülke yönetiminde
On bin kişiden daha değerlidir.”, “Duyular yoluyla
Doğru bilgiye ulaşılamaz.”
Herakleitos’un bu sözleri aşağıdaki felsefe dallarından
Hangileriyle ilgilidir?
A) Bilim Felsefesi – Ahlak Felsefesi
B) Sanat Felsefesi – Bilgi Felsefesi
C) Bilgi Felsefesi – Varlık Felsefesi
D) Bilgi Felsefesi – Siyaset Felsefesi
E) Siyaset Felsefesi – Varlık Felsefesi
20-Bilim alanında yeni bilgiler daha önceki bilgiler üzerine inşa
Edilir. Bu durum bilimde devamlılığı ve gelişmeyi sağlar.
Bu parçada bilimsel bilginin hangi özelliği vurgulanmıştır?
A) Seçiciliği
B) Birikimsel olarak ilerlediği
C) Sorgulayıcılığı
D) Genel – geçerliliği
E) Evrenselliği
21-Düşünsel varlıklar, insan bilincine bağlı olarak var olan varlıklardır.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisi düşünsel varlık değildir?
A) Akıl B) Düşünce C) İnsan
D) Bilinç E) Zekâ
22-İlk Çağ doğa filozoflarına göre, ana madde (arkhe), “su”,
“sonsuz olan”, “hava”, “ateş” gibi varlıklardır.
Buna göre, İlk Çağ filozofları aşağıdaki sorulardan
Hangisine yanıt aramışlardır?
A) Varlık akıl cinsinden midir?
B) Varlığın kaynağı nedir?
C) Varlık ruh cinsinden midir?
D) Evrende bir amaç var mıdır?
E) Evreni yaratan ilke değişir mi?
23-“Dünya neden yapılmıştır?” sorusuna yanıt arayan Thales’e
göre;
• Her şeyin sonul olarak tek bir ögeden doğması gerekir.
• Su, sıcaklık arttıkça hava hâline gelir.
• Suyu emen toprakta bitkiler çıkar.
• Yaşamak için su zorunludur.
• Her kara parçası sonunda bir su kenarında son bulur.
Thales’in “su” yu ana madde olarak kabul etmesinde,
Temel olarak aşağıdakilerden hangisi etkili olmuştur?
A) Gözlem ve düşünce gücünü sentezlemesi
B) Önceki filozoflardan etkilenmesi
C) Su kenarında yaşaması
D) Çelişkili yargılara yer vermemesi
E) Bilmeye istekli olması
24-Aşağıdaki yargılardan hangisi, felsefenin “refleksif” olma
Özelliğini dile getirir?
A) Felsefe yolda olmaktır.
B) Felsefe değil, felsefe yapmak öğrenilir.
C) Felsefe bilgelik sevgisidir.
D) Felsefede cevaplardan çok sorular önemlidir.
E) Felsefe bilgi üzerine bilgidir.
25-Nasrettin Hoca’ya bir gün “Eskimiş ayları ne yaparlar?” diye
Sormuşlar. O da “Kırpar kırpar yıldız yaparlar.” demiş.
Kendisi her şeyden önce bir halk filozofu olduğundan söylediklerinin
Anlaşılıp anlaşılmadığına pek aldırmazmış.
Karşısına çıkanların bir an mesut olması bile ona yetermiş.
Bu parçaya dayanarak filozoflarla ilgili aşağıdakilerden
Hangisi söylenebilir?
A) Diğer insanlardan farklı oldukları
B) Toplumdan uzak yaşadıkları
C) Olması gerekeni belirlemeye çalıştıkları
D) Yaşadıkları çağdan etkilendikleri
E) Tutarlı ve mantıklı görüşler ileri sürdükleri
1-• Arkesilaus’a göre; doğru dediğimiz bilgiler gerçekten doğru değil, doğruya benzer bilgilerdir.• Karneades’e göre; doğru için elimizde güvenilir bir ölçüt Yoktur, bütün bilgilerimiz yalnızca olasılık değerindedir.
Bu filozofların görüşleri aşağıdaki yargılarından hangisini
Temel alır?
A) Kesin bilgi yoktur.
B) Bilginin kaynağı akıldır.
C) Şüphe, bilgiye ulaşmada bir yöntemdir.
D) Fayda sağlayan bilgiler doğrudur.
E) Doğru bilgiye deneyimlerle ulaşılır.
2-“Bilebilir miyiz?” sorusuna “Bilmiyoruz, bilemeyiz” şeklinde
yanıt vererek bilme olasılığını reddederler. Onlara göre,
İnsan bilmez ve ne bilmediğini de bilemez.
Bu parçada anlatılanlar, aşağıdaki yaklaşımlardan
Hangisinin görüşleridir?
A) Rasyonalizm B) Septisizm
C) Kritisizm D) Pragmatizm
E) Empirizm
3-Felsefede doğru bilginin imkânı problemi ilk çağlardaki
filozoflardan bu yana ele alınmıştır. Fakat bunun bir
felsefe disiplini içinde tartışılması Yeni Çağın başlarından
itibarendir. Bilgi mümkün müdür? Bu soruya iki karşıt yanıt
verilmiştir. Birincisi, bilginin mümkün olmadığını öne süren
sofistler ve ……I……; diğeri ise bilginin mümkün olduğunu
savunan ……II…… dir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
I II
A) dogmatizm septisizm
B) septisizm rölativizm
C) septisizm dogmatizm
D) rölativizm septisizm
E) dogmatizm rölativizm
4-”İnsanoğlu dilediği her şeye elini uzatarak kavuşabilir.
Çünkü her şey onun elinin, gözünün altında ve uzanıp alacağı
Mesafededir. Yeter ki istesin ve inansın. Bir insan bir
şeyi yapabiliyorsa herkes isterse aynısını yapabilir, unutma!
Onunla senin aranda bir fark yok. O yaptıysa sen de
bir başka âlemde yaptın henüz haberin olmadı. Düşlerinin
Doruğuna erişmek istiyorsan düşüncelerinin odasından
Çıkman gerekiyor.”
Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine
Ulaşabiliriz?
A) Düşünceler ancak hayata geçirilirse gerçek olurlar.
B) Hayaller boş kuruntular olmaktan ileri gidemez.
C) Doğru bilgi sezgilerle elde edilir.
D) Evren iki farklı dünyadan oluşmuştur.
E) İnsan, doğru bilgiye ulaşamaz.
5-Yaşamdan ölüm, ölümden yaşam doğar. Tıpkı iyinin kötü,
Başlangıcın bitiş, yaşlılığın gençlik olduğu gibi; her şey bu
hareket içinde kendi zıddına dönüşür.
Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine
Ulaşılabilir?
A) Hiçbir şey kendisiyle özdeş kalmaz.
B) Varlıklar, insan zihnine bağlıdır.
C) Varlığın bilinmesi olanaksızdır.
D) Her şeyin temeli maddedir.
E) Gerçek varlık, idealardır.
6-Dünya insanların bakışına göredir. Aynı pencereden bakan
iki insandan biri çamuru görür, öteki yıldızları.
Bu sözler, felsefi bilginin aşağıdaki özelliklerinden hangisini
Destekler?
A) Kümülatifliğini B) Refleksifliğini
C) Rölatifliğini D) Tutarlılığını
E) Rasyonelliğini
7-Aslında din de felsefe de “Evrenin kaynağı nedir?” sorusuna
Cevap arar. Kaynağı ilahi varlık olan dini bilgiler dogmatiktir,
Mutlaktır, değişmez, dolayısıyla inanca dayalıdır.
Felsefe ise her olguyu irdeleyip araştırma ve sorgulama
konusu yapar.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisi dinî bilgiyle felsefi
Bilginin ortak özelliğidir?
A) Sorgulayıcılık
B) Dogmatiklik
C) İnanca dayanmak
D) Nesnellik
E) Evreni ve insanı anlamaya çalışmak
8-Epistemoloji bilginin kaynağı, ilkeleri, yöntemi ve çeşitli
Bilgi alanları hakkında açıklamalar yapan, kısaca bilgiyi
Çözümleyen, eleştiren bir felsefe dalıdır.
Buna göre, aşağıdaki sorulardan hangisi bilgi felsefesinin
konu alanına girmez?
A) Bilgilerimizin kaynağı deney mi, akıl mı, sezgiler midir?
B) Var olanların doğru bilgisine ulaşmak mümkün müdür?
C) Varlığın kaynağı nedir?
D) Bilgimiz kesin midir?
E) Bilgimiz doğru ise bunun ölçütü nedir?
9-.İnsanın bilme ediminden bağımsız olarak belirli bir zaman
ve mekânda var olan her şeydir.
• İddianın konusu olan, dış dünyada bulunan şeydir.
Yukarıdaki açıklamalar, bilgi felsefesinin hangi kavramına
ilişkindir?
A) Süje B) Obje C) Doğruluk
D) Gerçeklik E) Temellendirme
10-”Çok defa kötülüklerle karşılaşırsın. Unutmaman gereken
şey karşılaştığın her olayın aslında daha önceden de gerçekleştiğidir.
Hep aynı şey, hangi zamanın tarihinden söz
etsek aynı şeylerle karşılaşırız. Yeni olan hiçbir şey yok.
Her şey kendini tekrarlıyor ve şimdiki zaman çabucak geçiveriyor.”
Bu parçadaki görüşü en iyi ifade eden yargı aşağıdakilerden
Hangisidir?
A) Varlık yoktur.
B) Değişmeyen tek şey değişimdir.
C) Aynı nehirde iki kez yıkanılmaz.
D) Değişim dediğimiz bir illüzyondur.
E) Varlığın özü, sürekli değişimdir.
11-Filozof, içinde yaşadığı toplumun bir parçasıdır. Bu
nedenle filozofun düşünce yapısı ile toplum arasında
bağlantıların olması kaçınılmazdır.
Bu parçaya göre, aşağıdaki yargılardan hangisine
Ulaşılabilir?
A) Her filozof, toplumsal sorunlardan uzak durmayı
Başarır.
B) İnsanlar arası ilişkileri filozoflar belirler.
C) Filozoflar, toplumsal koşullardan etkilenirler.
D) Felsefe, hayret ve merakın sonucu olarak ortaya
çıkar.
E) Toplumsal sorunlarla ilgilenmeyen kişi filozof olamaz.
12-Din, kendi dogmalarını olmuş bitmiş doğrular olarak
ileri sürer. Felsefe ise tümüyle dogmalara karşıdır,
Değişmeyi temel veri olarak kabul eder.
Bu parçaya göre, felsefe hangi özelliği ile dinden
Farklıdır?
A) Dogmatikliği B) Mantıksallığı
C) Öznelliği D) Sorgulayıcılığı
E) Tutarlılığı
www.sorubak.com
13-Felsefe; insanın kendisine doğru-yanlış, iyi-kötü diye sunulan değerleri irdelemeden, aklın ve mantığın süzgecinden geçirmeden kabul etmemesini, verilmiş olanlar üzerinde düşünmesini sağlar. Bu parçaya göre, felsefenin insana sağladığı yarar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Metafiziksel konularda aydınlanmasına katkı sağlaması
B) Yaratıcı hayal gücünü mantıklı kullanmasını sağlaması
C) Olaylara eleştirel ve akıl çerçevesinde bakmayı
Sağlaması
D) Evrendeki her şeyde bulunan düzeni görmeyi
Sağlaması
E) Evrenin yapısı ve oluşumu konusunda doyurucu
Bilgiler sunması
14-Aşağıdaki sorulardan hangisini felsefe değil, bilim
konu edinir?
A) Bu dünyadaki varlığımızın gerçek anlamı nedir?
B) İnsanın yazgısı önceden belirlenmiş midir?
C) Ahlaki bir eylem nasıl olmalıdır?
D) Fobi ile kaygı arasında ne fark vardır?
E) İdeal bir toplum düzeni nasıl olabilir?
15-Gündelik yaşamın sınırları içerisinde ortaya çıkan ve
bilimsellikten uzak olan bilgilere gündelik bilgi denir.
Aşağıdakilerden hangisi gündelik bilginin özelliklerinden
değildir?
A) Deneyimlere dayanması
B) Hayatı kolaylaştırması
C) Neden-sonuç bağı taşımaması
D) Sistemsiz ve düzensiz olması
E) Genel-geçer olması
16-Felsefi bilginin özelliklerinden biri de, filozofun damgasını
taşıyor olmasıdır.
Bu cümlede felsefi bilginin aşağıdaki özelliklerinden
hangisi vurgulanmaktadır?
A) Mantıksallığı B) Evrenselliği
C) Kümülatifliği D) Öznelliği
E) Kuşkuculuğu
17-Bergson’a göre zekâ ve akıl, somut olan dünyayı bilebilir;
ancak dinamik olan hayat sürecinin bütünlüğünü
ve işleyişini kavrayamaz. Gerçek bilgi, bütünlüğün
bilgisini sağladığı için sezginin bilgisidir.
Bu parçada savunulan felsefi yaklaşım aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Empirizm B) Pragmatizm
C) Kritisizm D) Analitik felsefe
E) Entüisyonizm
18-Comte; insanlığın, bilimlerin ve zihnin gelişiminin üç
dönemden geçtiğini savunur. Bu dönemleri de teolojik,
metafizik ve pozitif dönem olarak isimlendirir.
Comte’un bu sınıflandırması, aşağıdaki kavramlardan
hangisiyle açıklanmaktadır?
A) Neden – sonuç ilişkisi
B) A posteriori
C) Refleksif düşünce
D) Enstrümantalizm
E) Üç hâl yasası
19-Modern bilimi temel alan, batıl inançları, metafiziksel
spekülasyonları reddeden felsefi yaklaşım aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Entüisyonizm B) Pozitivizm
C) Fenomenoloji D) Kritisizm
E) Pragmatizm
20-Thales, Anaximenes, Herakleitos gibi İlk Çağ düşünürlerini
farklı kılan şey, felsefeyle sihiri, bilimle mucizeleri birbirinden
ayırmaya çalışmalarıydı. Onlar, gök gürültüsünü ve
şimşeği Tanrı’nın şiddeti olarak yorumlamakla tatmin olmamışlar,
akılla gerçeğin kavranması yoluna gitmişlerdir.
Eski Yunan’da yaşamış olan bu düşünürlerin, özgür düşüncenin
ve demokrasinin beşiği olan bu ülkede kendilerini
var edebilmeleri ise kesinlikle rastlantı değildir. Yenilik
ve yaratıcılık her zaman özgürlüğe muhtaçtır.
Bu parçaya göre, aşağıdakilerden hangisi felsefenin
Eski Yunan’da ortaya çıkışını açıklamaktadır?
A) Filozofların ilk kez ana madde problemiyle ilgilenmeleri
B) Çeşitli görüşlerin hiçbir baskı olmadan özgürce üretilebilmesi
C) Dinsel ve mitolojik açıklamaların akılla temellendirilmesi
D) Eski Yunan’ın ekonomik bakımdan güçlü bir devlet olması
E) Kültürler arası etkileşimin ticaret yoluyla yaygınlaşması
21-Düşünmek, hele “felsefi” düşünmek, ne sıkıcı ne de korkutucu
bir etkinliktir. Tam tersine, size, her an her şeyin
değiştiğinin ilan edildiği, hiçbir şeyin yenilik kadar kolay
eskimediği bir çağda, ayağınızı basabileceğiniz sağlam
bir zeminin hâlâ var olduğu ve her zaman da var olacağı
duygusunu verir. Düşünmenin bütün umutsuzlukları umuda
dönüştüren gücüyle birlikte.
Bu parça, felsefi etkinliğin hangi işlevini temellendirir?
A) Toplumsal gelişime öncülük etme
B) Bilimlere veri oluşturma
C) Toplumsal duyarlılığı artırma
D) Bilimlerin kavramlarını çözümleme
E) Yaşamı anlama gücü kazandırma
22-Doğru bilgiyi özneden hareketle, özün bilinmesi olarak
gören felsefi akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Empirizm B) Kritisizm
C) Pragmatizm D) Fenomenoloji
E) Entüisyonizm
23-Comte’a göre toplumlar sırasıyla, teolojik, metafizik ve pozitif
dönemlerden geçmiştir. Teolojik dönemin ürünü din,
metafizik dönemin ürünü felsefe, pozitif dönemin ürünü
ise bilimdir.
Bu belirlemeye göre, aşağıdakilerden hangisi pozitif
döneme ilişkin bir yargı olamaz?
A) Miyop bir kırılma kusurudur.
B) Japonya depreminin nedeni kötü ruhlardır.
C) Harcanabilenden fazla kalori almak kilo artışına neden
olur.
D) Bütün cisimler boşlukta yere düşer.
E) Su, 1 atm basınçta 100°C’de kaynar.
24-Bazı düşünürlere göre asıl gerçeklik, somut olan ve duyularla
algılanan değil, bilinçte düşünülen ya da zihinde tasarlanandır.
Bu düşünürlere göre, aşağıdakilerden hangisi gerçeklik
örneğidir?
A) Gökyüzündeki yıldızlar
B) Üzerinde oturduğumuz koltuk
C) Yazı yazdığımız kalem
D) Zümrüdüanka kuşu
E) Simitçiden aldığımız simit
25-Gorgias; varlığı, bilgiyi ve anlatmayı yok sayar. Varlık felsefesinin
ilk sorusu olan “Gerçekten bir şey var mıdır?”
sorusunu olumsuz olarak yanıtlar.
Gorgias bu görüşüyle aşağıdaki akımlardan hangisini
savunmaktadır?
A) Realizmi B) İdealizmi
C) Materyalizmi D) Düalizmi
E) Nihilizmi

Dokümanın Tam ve Görselli Halini İndirmek İçin TIKLAYINIZ

“11.sınıf felsefe 1.dönem 2.yazılı soruları 2015-2016” üzerine 3 yorum

Yorum yapın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.